Saturday, March 1, 2014

JURURAWAT ? APA AKU KISAH !

Copy from The Patriots .. (Khas bagi mereka yang menghina jururawat)Bila sebut jururawat, kita mesti fikir, "Alahh, apa ada hal.. Dah memang kerja diorang merawat orang, nak kecoh apa..." Tapi pernahkah anda mengambil sedikit masa untuk menilai dan menghargai tanggungjawab seorang jururawat?
Baru-baru ini terdapat banyak tomahan buruk yang dilontarkan kepada jururawat, terutamanya jururawat yang bekerja didalam hospital kerajaan. Sebenarnya dari dulu lagi jururawat hanya dipandang rendah dan hina. Di media sosial sahaja, terdapat banyak kritikan dan tuduhan negatif diberikan keatas jururawat, contohnya layanan jururawat seolah-olah seperti layanan pelacur murahan.
Dua tiga hari yang lepas, tersebarnya video yang 'menunjukkan' jururawat Hospital Besar Melaka sedang tidur semasa syif malam. Sedangkan video tersebut hanya menunjukkan persekitaran dan keadaan wad yang kosong dan gelap gelita kerana ianya dirakam pada waktu malam. Video tersebut langsung tidak mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa jururawat yang didakwa tersebut sedang tidur. Hanya dakwaan mulut sahaja yang dikemukakan oleh orang yang merakam.
Serius saya katakan, bagi mereka yang mahu mengecam tugas dan kerjaya jururawat, sila penuhkan ilmu didada anda dahulu dengan ilmu-ilmu kejururawatan sebelum anda main redah sahaja. Jangan kerana terdesak populariti di Internet dan media sosial, anda menabur fitnah.

NAK TAHU ?
Jururawat merupakan antara orang yang hadir disaat anda dilahirkan. Disaat anda sakit. Disaat keluarga anda tidak sihat. Jururawat ada untuk anda ketika anda mengalami kemalangan. Jururawat ada untuk anda ketika anda memperolehi cahaya mata. Jururawat yang membimbing anda membesarkan anak-anak anda. Jururawat yang setia hadir ke pintu rumah anda untuk memberikan perawatan. Jururawat juga yang menyediakan sistem pencegahan penyakit untuk anda dan keluarga. Jururawat yang mendidik anda tentang penjagaan kebersihan dan kesihatan diri. Cara menggosok gigi, cara menjaga kesihatan gigi, cara pemakanan sihat, cara pengamalan aktiviti harian dan gaya hidup yang sihat. Jururawat yang merawat ketika negara mengalami epidemik. Jururawat yang mencegah ketika negara diserang wabak. Jururawat yang menjaga kesihatan anda ketika menjelang usia emas. Yang menyuapkan anda. Yang membersihkan tubuh badan anda. Dan untuk pengetahuan anda, mungkin juga jururawat adalah antara orang yang terakhir yang anda akan lihat di dunia ini. Kerana jururawatlah yang akan membalut anda didalam kain putih untuk dihantar ke rumah, ke ahli keluarga anda disaat anda menghela nafas yang terakhir.
Jururawat juga kini terdiri daripada LELAKI DAN PEREMPUAN, dari pelbagai lapisan masyarakat. Jadi buangkanlah persepsi buruk anda tentang jururawat.
TUGAS SEORANG JURURAWAT
Tugas kami adalah untuk menjaga kesihatan dan keselamatan, memenuhi keperluan, mempertingkatkan kualiti hidup klien dan pesakit kami sebaik mungkin. KAMI BUKANLAH KULI ATAU HAMBA. Tugas dan tanggungjawab kami bermain dengan nyawa. Bukan seperti kerjaya yang lain. Kami berurusan dengan nyawa seseorang dan apa jua yang kami lakukan boleh menentukan keselamatan seseorang pesakit.
"Jururawat pun pemalas, tidur pada waktu bekerja."
Untuk pengetahuan anda, jururawat juga manusia. Dan manusia tidak lari dari kesilapan. Kami juga mempunyai kehidupan sosial diluar hospital. Kami juga seperti anda. Kami ada keluarga untuk dijaga. Anak-anak kecil untuk diberi makan. Ahli keluarga yang perlu diberi perhatian. Keperluan diri kami juga perlu dipenuhi. Kami juga kenal erti penat. Kami juga perlukan rehat dan tidur. Ya, kadang-kala kami tidur, tetapi hanya kerana KEADAAN WAD YANG STABIL. Kami tidak tidur seperti anda, hanya mengambil masa 5 - 10 minit untuk rehatkan diri. Kerana kami tidak mempunyai masa yang banyak untuk menyiapkan laporan pesakit. Bolehkah anda menyiapkan laporan di tengah-tengah malam, dalam keadaan gelap gelita dan tanpa rehat? Bukan itu sahaja, kami mengambil masa rehat secara bergilir-gilir. Tidak pernah lagi berlaku dimana semua staf berehat dan tidur sekaligus. Ada diantara kami yang 'alert' untuk beri masa kepada rakan untuk berehat.
Mana-mana kerja pun perlukan rehat. Mana-mana kerjaya pun perlukan rehat, untuk memastikan kerja yang dilakukan adalah dalam keadaan yang optimum. Begitu juga jururawat.
"Tapi kalau dah wad gelap-gelita, sunyi sepi, sudah tentu jururawat pun sedang tidur, bukan?"
Sudah tentulah wad berada dalam keadaan gelap gelita dan sunyi sepi pada waktu malam. Ini adalah antara terapi yang digelar sebagai persekitaran TERAPEUTIK. Terapi ini menggalakkan pesakit berehat, dan menggalakkan penyembuhan. Takkan lah anda mahu jururawat mengganggu pesakit sepanjang masa tidak kira malam atau siang? Ambil darah setiap jam? Lakukan pemerhatian tanda vital setiap minit? Sehingga pesakit tidak boleh rehat dan tidur?
Keadaan wad yang sebegitu tidak menunjukkan jururawat sedang tidur. Ada jururawat sedang menulis laporan pesakit untuk diberikan kepada syif seterusnya. Ada yang sedang mengira stok barangan dan ubatan untuk memastikan bekalan mencukupi. Ada yang sedang memeriksa barangan CSSD (set steril) bagi digunakan pada syif berikutnya. Dan kaunter jururawat bukanlah satu-satunya tempat untuk jururawat melakukan tugasnya. Kami ada bilik prosedur, bilik alatan bersih, bilik sluice, dan lain-lain lagi. Tiada jururawat di kaunter tidak bermaksud jururawat mencuri tulang.
KERJA KOTOR DAN HINA
Untuk pengetahuan anda, mencuci BO (air besar), PU (kencing), vomit (muntahan) bukanlah tugas seorang jururawat. Kami tak belajar pun semua tu. Tapi kerana kami mementingkan kebersihan, keselamatan, dan kesihatan pesakit, kami rela melakukan tugas-tugas ini. Bila saya katakan 'kami tak belajar pun semua tu', saya menekankan bahawa SEMUA ORANG BOLEH MELAKUKAN TUGAS INI, TIDAK KIRA JURURAWAT ATAUPUN ORANG AWAM. Tetapi setiap kali pesakit PU dan BO, ahli keluarga terkial-kial mencari jururawat. Apabila diajak melakukan tugas ini bersama untuk pendidikan kesihatan (health ed), ahli keluarga tidak mahu. Atas alasan kotor, jijik, tidak biasa, tidak tahu, tidak mempunyai pengalaman, takut berjangkit dan bermacam jenis alasan. Sedangkan itu adalah ahli keluarganya sendiri. Darah dagingnya sendiri. Ibu dan bapanya dianggap hina, kotor, jijik. Kami jururawatlah yang sudi membersihkan diri ahli keluarga anda walaupun tiada ikatan persaudaraan. Bukan seorang pesakit sahaja, malah berpuluh-puluh orang pesakit. Anda mahu hina jururawat yang menjaga ibu bapa anda, sedangkan anda sendiri jijik dengan ahli keluarga anda. Siapa yang lebih hina?
"Tuan, puan. Kami nak membersihkan najis ibu anda. Boleh anda bantu kami? Sekurang-kurangnya anda boleh berlatih membersihkan ibu anda ketika berada di rumah kelak."
"Apa? Ahh, taknak lah. Busuk. Kotor. Misi buat lah ya. Saya tak reti. Lagi pun saya tak lama disini. Sekejap lagi saya mahu pulang ke rumah. Misi cucilah ya."
Apa perasaan anda jika anak-anak anda mengabaikan anda sebegini ketika anda sedang sakit?
Akan tetapi, Alhamdulillah, ada juga pesakit yang menghargai kami lebih daripada ahli keluarga mereka.
"Nak, minta maaf lah ya. Pakcik buang air di atas katil. Pakcik nak pergi tandas, tapi pakcik tak larat nak bangun, nak."
"Takpe pakcik, dah memang kerja kami. Lagipun memang kami tak benarkan pakcik bangun. Takut nanti pakcik terjatuh. Lagi bahaya, pakcik. Takpa, kita cuci di katil pun boleh."
"Terima kasih lah, nak. Anak pakcik pun tak layan pakcik macam ni. Anak pakcik semua dah besar, tapi pandang pakcik pun tak mahu dah. Dah tua-tua ni, anak pulak yang cuci berak pakcik. Terima kasih, nak." Bercucuran air mata pakcik tu. Menangis beliau dihadapan kami. Sedangkan anaknya berada diluar skrin sahaja, pura-pura pekakkan telinga.
Nilai diri anda dahulu sebelum anda menilai orang lain.
- - - - - - - - - -
RISIKO TINGGI
Kami jururawat adalah merupakan barisan pertama dalam pencegahan dan perawatan penyakit. Kami berhadapan dengan risiko penyakit berjangkit, penyakit-penyakit berbahaya yang boleh mengancam nyawa. RVD (retrovirus disease), HIV (AIDS), TB (tuberculosis), hepatitis, MRSA, dan macam-macam lagi. Semuanya boleh membawa maut. Tapi kami tetap hadapinya hanya demi menjaga kesihatan pesakit. Risiko kami lebih besar.
Askar, polis, bomba dan semua anggota beruniform yang lain mempunyai musuh luaran. Musuh yang boleh dilihat. Musuh yang boleh ditentang. Tetapi kami tidak. Kami berhadapan dengan 'musuh' dalaman. Tak nampak dengan mata kasar. Bukan saya maksudkan bahawa anggota beruniform lain tidak bagus. Mereka sangat bagus. Kami masing-masing mempunyai musuh yang perlu dihadapi. Namun mengapa jururawat perlu dipandang remeh?
Anda sendiri mahu menyentuh ahli keluarga sendiri pun takut diri dijangkiti. Sedangkan penyakit yang dialami adalah jenis tidak berjangkit. Nak pegang tangan ibu bapa pun sibuk minta sarung tangan. Nak jumpa relatif denggi pun sibuk pakai mask N95.
Anda sakit, kami peduli. Kami sakit, siapa peduli ?
Baru-baru ini terdapat banyak tomahan buruk yang dilontarkan kepada jururawat, terutamanya jururawat yang bekerja didalam hospital kerajaan. Sebenarnya dari dulu lagi jururawat hanya dipandang rendah dan hina. Di media sosial sahaja, terdapat banyak kritikan dan tuduhan negatif diberikan keatas jururawat, contohnya layanan jururawat seolah-olah seperti layanan pelacur murahan.Dua tiga hari yang lepas, tersebarnya video yang 'menunjukkan' jururawat Hospital Besar Melaka sedang tidur semasa syif malam. Sedangkan video tersebut hanya menunjukkan persekitaran dan keadaan wad yang kosong dan gelap gelita kerana ianya dirakam pada waktu malam. Video tersebut langsung tidak mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa jururawat yang didakwa tersebut sedang tidur. Hanya dakwaan mulut sahaja yang dikemukakan oleh orang yang merakam.Serius saya katakan, bagi mereka yang mahu mengecam tugas dan kerjaya jururawat, sila penuhkan ilmu didada anda dahulu dengan ilmu-ilmu kejururawatan sebelum anda main redah sahaja. Jangan kerana terdesak populariti di Internet dan media sosial, anda menabur fitnah.
NAK TAHU ?Jururawat merupakan antara orang yang hadir disaat anda dilahirkan. Disaat anda sakit. Disaat keluarga anda tidak sihat. Jururawat ada untuk anda ketika anda mengalami kemalangan. Jururawat ada untuk anda ketika anda memperolehi cahaya mata. Jururawat yang membimbing anda membesarkan anak-anak anda. Jururawat yang setia hadir ke pintu rumah anda untuk memberikan perawatan. Jururawat juga yang menyediakan sistem pencegahan penyakit untuk anda dan keluarga. Jururawat yang mendidik anda tentang penjagaan kebersihan dan kesihatan diri. Cara menggosok gigi, cara menjaga kesihatan gigi, cara pemakanan sihat, cara pengamalan aktiviti harian dan gaya hidup yang sihat. Jururawat yang merawat ketika negara mengalami epidemik. Jururawat yang mencegah ketika negara diserang wabak. Jururawat yang menjaga kesihatan anda ketika menjelang usia emas. Yang menyuapkan anda. Yang membersihkan tubuh badan anda. Dan untuk pengetahuan anda, mungkin juga jururawat adalah antara orang yang terakhir yang anda akan lihat di dunia ini. Kerana jururawatlah yang akan membalut anda didalam kain putih untuk dihantar ke rumah, ke ahli keluarga anda disaat anda menghela nafas yang terakhir.Jururawat juga kini terdiri daripada LELAKI DAN PEREMPUAN, dari pelbagai lapisan masyarakat. Jadi buangkanlah persepsi buruk anda tentang jururawat.TUGAS SEORANG JURURAWATTugas kami adalah untuk menjaga kesihatan dan keselamatan, memenuhi keperluan, mempertingkatkan kualiti hidup klien dan pesakit kami sebaik mungkin. KAMI BUKANLAH KULI ATAU HAMBA. Tugas dan tanggungjawab kami bermain dengan nyawa. Bukan seperti kerjaya yang lain. Kami berurusan dengan nyawa seseorang dan apa jua yang kami lakukan boleh menentukan keselamatan seseorang pesakit."Jururawat pun pemalas, tidur pada waktu bekerja."Untuk pengetahuan anda, jururawat juga manusia. Dan manusia tidak lari dari kesilapan. Kami juga mempunyai kehidupan sosial diluar hospital. Kami juga seperti anda. Kami ada keluarga untuk dijaga. Anak-anak kecil untuk diberi makan. Ahli keluarga yang perlu diberi perhatian. Keperluan diri kami juga perlu dipenuhi. Kami juga kenal erti penat. Kami juga perlukan rehat dan tidur. Ya, kadang-kala kami tidur, tetapi hanya kerana KEADAAN WAD YANG STABIL. Kami tidak tidur seperti anda, hanya mengambil masa 5 - 10 minit untuk rehatkan diri. Kerana kami tidak mempunyai masa yang banyak untuk menyiapkan laporan pesakit. Bolehkah anda menyiapkan laporan di tengah-tengah malam, dalam keadaan gelap gelita dan tanpa rehat? Bukan itu sahaja, kami mengambil masa rehat secara bergilir-gilir. Tidak pernah lagi berlaku dimana semua staf berehat dan tidur sekaligus. Ada diantara kami yang 'alert' untuk beri masa kepada rakan untuk berehat.Mana-mana kerja pun perlukan rehat. Mana-mana kerjaya pun perlukan rehat, untuk memastikan kerja yang dilakukan adalah dalam keadaan yang optimum. Begitu juga jururawat."Tapi kalau dah wad gelap-gelita, sunyi sepi, sudah tentu jururawat pun sedang tidur, bukan?"Sudah tentulah wad berada dalam keadaan gelap gelita dan sunyi sepi pada waktu malam. Ini adalah antara terapi yang digelar sebagai persekitaran TERAPEUTIK. Terapi ini menggalakkan pesakit berehat, dan menggalakkan penyembuhan. Takkan lah anda mahu jururawat mengganggu pesakit sepanjang masa tidak kira malam atau siang? Ambil darah setiap jam? Lakukan pemerhatian tanda vital setiap minit? Sehingga pesakit tidak boleh rehat dan tidur?Keadaan wad yang sebegitu tidak menunjukkan jururawat sedang tidur. Ada jururawat sedang menulis laporan pesakit untuk diberikan kepada syif seterusnya. Ada yang sedang mengira stok barangan dan ubatan untuk memastikan bekalan mencukupi. Ada yang sedang memeriksa barangan CSSD (set steril) bagi digunakan pada syif berikutnya. Dan kaunter jururawat bukanlah satu-satunya tempat untuk jururawat melakukan tugasnya. Kami ada bilik prosedur, bilik alatan bersih, bilik sluice, dan lain-lain lagi. Tiada jururawat di kaunter tidak bermaksud jururawat mencuri tulang.KERJA KOTOR DAN HINAUntuk pengetahuan anda, mencuci BO (air besar), PU (kencing), vomit (muntahan) bukanlah tugas seorang jururawat. Kami tak belajar pun semua tu. Tapi kerana kami mementingkan kebersihan, keselamatan, dan kesihatan pesakit, kami rela melakukan tugas-tugas ini. Bila saya katakan 'kami tak belajar pun semua tu', saya menekankan bahawa SEMUA ORANG BOLEH MELAKUKAN TUGAS INI, TIDAK KIRA JURURAWAT ATAUPUN ORANG AWAM. Tetapi setiap kali pesakit PU dan BO, ahli keluarga terkial-kial mencari jururawat. Apabila diajak melakukan tugas ini bersama untuk pendidikan kesihatan (health ed), ahli keluarga tidak mahu. Atas alasan kotor, jijik, tidak biasa, tidak tahu, tidak mempunyai pengalaman, takut berjangkit dan bermacam jenis alasan. Sedangkan itu adalah ahli keluarganya sendiri. Darah dagingnya sendiri. Ibu dan bapanya dianggap hina, kotor, jijik. Kami jururawatlah yang sudi membersihkan diri ahli keluarga anda walaupun tiada ikatan persaudaraan. Bukan seorang pesakit sahaja, malah berpuluh-puluh orang pesakit. Anda mahu hina jururawat yang menjaga ibu bapa anda, sedangkan anda sendiri jijik dengan ahli keluarga anda. Siapa yang lebih hina?"Tuan, puan. Kami nak membersihkan najis ibu anda. Boleh anda bantu kami? Sekurang-kurangnya anda boleh berlatih membersihkan ibu anda ketika berada di rumah kelak.""Apa? Ahh, taknak lah. Busuk. Kotor. Misi buat lah ya. Saya tak reti. Lagi pun saya tak lama disini. Sekejap lagi saya mahu pulang ke rumah. Misi cucilah ya."Apa perasaan anda jika anak-anak anda mengabaikan anda sebegini ketika anda sedang sakit?Akan tetapi, Alhamdulillah, ada juga pesakit yang menghargai kami lebih daripada ahli keluarga mereka."Nak, minta maaf lah ya. Pakcik buang air di atas katil. Pakcik nak pergi tandas, tapi pakcik tak larat nak bangun, nak.""Takpe pakcik, dah memang kerja kami. Lagipun memang kami tak benarkan pakcik bangun. Takut nanti pakcik terjatuh. Lagi bahaya, pakcik. Takpa, kita cuci di katil pun boleh.""Terima kasih lah, nak. Anak pakcik pun tak layan pakcik macam ni. Anak pakcik semua dah besar, tapi pandang pakcik pun tak mahu dah. Dah tua-tua ni, anak pulak yang cuci berak pakcik. Terima kasih, nak." Bercucuran air mata pakcik tu. Menangis beliau dihadapan kami. Sedangkan anaknya berada diluar skrin sahaja, pura-pura pekakkan telinga.Nilai diri anda dahulu sebelum anda menilai orang lain.- - - - - - - - - -RISIKO TINGGIKami jururawat adalah merupakan barisan pertama dalam pencegahan dan perawatan penyakit. Kami berhadapan dengan risiko penyakit berjangkit, penyakit-penyakit berbahaya yang boleh mengancam nyawa. RVD (retrovirus disease), HIV (AIDS), TB (tuberculosis), hepatitis, MRSA, dan macam-macam lagi. Semuanya boleh membawa maut. Tapi kami tetap hadapinya hanya demi menjaga kesihatan pesakit. Risiko kami lebih besar.Askar, polis, bomba dan semua anggota beruniform yang lain mempunyai musuh luaran. Musuh yang boleh dilihat. Musuh yang boleh ditentang. Tetapi kami tidak. Kami berhadapan dengan 'musuh' dalaman. Tak nampak dengan mata kasar. Bukan saya maksudkan bahawa anggota beruniform lain tidak bagus. Mereka sangat bagus. Kami masing-masing mempunyai musuh yang perlu dihadapi. Namun mengapa jururawat perlu dipandang remeh?Anda sendiri mahu menyentuh ahli keluarga sendiri pun takut diri dijangkiti. Sedangkan penyakit yang dialami adalah jenis tidak berjangkit. Nak pegang tangan ibu bapa pun sibuk minta sarung tangan. Nak jumpa relatif denggi pun sibuk pakai mask N95.Anda sakit, kami peduli. Kami sakit, siapa peduli ?Baru-baru ini terdapat banyak tomahan buruk yang dilontarkan kepada jururawat, terutamanya jururawat yang bekerja didalam hospital kerajaan. Sebenarnya dari dulu lagi jururawat hanya dipandang rendah dan hina. Di media sosial sahaja, terdapat banyak kritikan dan tuduhan negatif diberikan keatas jururawat, contohnya layanan jururawat seolah-olah seperti layanan pelacur murahan.Dua tiga hari yang lepas, tersebarnya video yang 'menunjukkan' jururawat Hospital Besar Melaka sedang tidur semasa syif malam. Sedangkan video tersebut hanya menunjukkan persekitaran dan keadaan wad yang kosong dan gelap gelita kerana ianya dirakam pada waktu malam. Video tersebut langsung tidak mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa jururawat yang didakwa tersebut sedang tidur. Hanya dakwaan mulut sahaja yang dikemukakan oleh orang yang merakam.Serius saya katakan, bagi mereka yang mahu mengecam tugas dan kerjaya jururawat, sila penuhkan ilmu didada anda dahulu dengan ilmu-ilmu kejururawatan sebelum anda main redah sahaja. Jangan kerana terdesak populariti di Internet dan media sosial, anda menabur fitnah.NAK TAHU ?Jururawat merupakan antara orang yang hadir disaat anda dilahirkan. Disaat anda sakit. Disaat keluarga anda tidak sihat. Jururawat ada untuk anda ketika anda mengalami kemalangan. Jururawat ada untuk anda ketika anda memperolehi cahaya mata. Jururawat yang membimbing anda membesarkan anak-anak anda. Jururawat yang setia hadir ke pintu rumah anda untuk memberikan perawatan. Jururawat juga yang menyediakan sistem pencegahan penyakit untuk anda dan keluarga. Jururawat yang mendidik anda tentang penjagaan kebersihan dan kesihatan diri. Cara menggosok gigi, cara menjaga kesihatan gigi, cara pemakanan sihat, cara pengamalan aktiviti harian dan gaya hidup yang sihat. Jururawat yang merawat ketika negara mengalami epidemik. Jururawat yang mencegah ketika negara diserang wabak. Jururawat yang menjaga kesihatan anda ketika menjelang usia emas. Yang menyuapkan anda. Yang membersihkan tubuh badan anda. Dan untuk pengetahuan anda, mungkin juga jururawat adalah antara orang yang terakhir yang anda akan lihat di dunia ini. Kerana jururawatlah yang akan membalut anda didalam kain putih untuk dihantar ke rumah, ke ahli keluarga anda disaat anda menghela nafas yang terakhir.Jururawat juga kini terdiri daripada LELAKI DAN PEREMPUAN, dari pelbagai lapisan masyarakat. Jadi buangkanlah persepsi buruk anda tentang jururawat.TUGAS SEORANG JURURAWATTugas kami adalah untuk menjaga kesihatan dan keselamatan, memenuhi keperluan, mempertingkatkan kualiti hidup klien dan pesakit kami sebaik mungkin. KAMI BUKANLAH KULI ATAU HAMBA. Tugas dan tanggungjawab kami bermain dengan nyawa. Bukan seperti kerjaya yang lain. Kami berurusan dengan nyawa seseorang dan apa jua yang kami lakukan boleh menentukan keselamatan seseorang pesakit."Jururawat pun pemalas, tidur pada waktu bekerja."Untuk pengetahuan anda, jururawat juga manusia. Dan manusia tidak lari dari kesilapan. Kami juga mempunyai kehidupan sosial diluar hospital. Kami juga seperti anda. Kami ada keluarga untuk dijaga. Anak-anak kecil untuk diberi makan. Ahli keluarga yang perlu diberi perhatian. Keperluan diri kami juga perlu dipenuhi. Kami juga kenal erti penat. Kami juga perlukan rehat dan tidur. Ya, kadang-kala kami tidur, tetapi hanya kerana KEADAAN WAD YANG STABIL. Kami tidak tidur seperti anda, hanya mengambil masa 5 - 10 minit untuk rehatkan diri. Kerana kami tidak mempunyai masa yang banyak untuk menyiapkan laporan pesakit. Bolehkah anda menyiapkan laporan di tengah-tengah malam, dalam keadaan gelap gelita dan tanpa rehat? Bukan itu sahaja, kami mengambil masa rehat secara bergilir-gilir. Tidak pernah lagi berlaku dimana semua staf berehat dan tidur sekaligus. Ada diantara kami yang 'alert' untuk beri masa kepada rakan untuk berehat.Mana-mana kerja pun perlukan rehat. Mana-mana kerjaya pun perlukan rehat, untuk memastikan kerja yang dilakukan adalah dalam keadaan yang optimum. Begitu juga jururawat."Tapi kalau dah wad gelap-gelita, sunyi sepi, sudah tentu jururawat pun sedang tidur, bukan?"Sudah tentulah wad berada dalam keadaan gelap gelita dan sunyi sepi pada waktu malam. Ini adalah antara terapi yang digelar sebagai persekitaran TERAPEUTIK. Terapi ini menggalakkan pesakit berehat, dan menggalakkan penyembuhan. Takkan lah anda mahu jururawat mengganggu pesakit sepanjang masa tidak kira malam atau siang? Ambil darah setiap jam? Lakukan pemerhatian tanda vital setiap minit? Sehingga pesakit tidak boleh rehat dan tidur?Keadaan wad yang sebegitu tidak menunjukkan jururawat sedang tidur. Ada jururawat sedang menulis laporan pesakit untuk diberikan kepada syif seterusnya. Ada yang sedang mengira stok barangan dan ubatan untuk memastikan bekalan mencukupi. Ada yang sedang memeriksa barangan CSSD (set steril) bagi digunakan pada syif berikutnya. Dan kaunter jururawat bukanlah satu-satunya tempat untuk jururawat melakukan tugasnya. Kami ada bilik prosedur, bilik alatan bersih, bilik sluice, dan lain-lain lagi. Tiada jururawat di kaunter tidak bermaksud jururawat mencuri tulang.KERJA KOTOR DAN HINAUntuk pengetahuan anda, mencuci BO (air besar), PU (kencing), vomit (muntahan) bukanlah tugas seorang jururawat. Kami tak belajar pun semua tu. Tapi kerana kami mementingkan kebersihan, keselamatan, dan kesihatan pesakit, kami rela melakukan tugas-tugas ini. Bila saya katakan 'kami tak belajar pun semua tu', saya menekankan bahawa SEMUA ORANG BOLEH MELAKUKAN TUGAS INI, TIDAK KIRA JURURAWAT ATAUPUN ORANG AWAM. Tetapi setiap kali pesakit PU dan BO, ahli keluarga terkial-kial mencari jururawat. Apabila diajak melakukan tugas ini bersama untuk pendidikan kesihatan (health ed), ahli keluarga tidak mahu. Atas alasan kotor, jijik, tidak biasa, tidak tahu, tidak mempunyai pengalaman, takut berjangkit dan bermacam jenis alasan. Sedangkan itu adalah ahli keluarganya sendiri. Darah dagingnya sendiri. Ibu dan bapanya dianggap hina, kotor, jijik. Kami jururawatlah yang sudi membersihkan diri ahli keluarga anda walaupun tiada ikatan persaudaraan. Bukan seorang pesakit sahaja, malah berpuluh-puluh orang pesakit. Anda mahu hina jururawat yang menjaga ibu bapa anda, sedangkan anda sendiri jijik dengan ahli keluarga anda. Siapa yang lebih hina?"Tuan, puan. Kami nak membersihkan najis ibu anda. Boleh anda bantu kami? Sekurang-kurangnya anda boleh berlatih membersihkan ibu anda ketika berada di rumah kelak.""Apa? Ahh, taknak lah. Busuk. Kotor. Misi buat lah ya. Saya tak reti. Lagi pun saya tak lama disini. Sekejap lagi saya mahu pulang ke rumah. Misi cucilah ya."Apa perasaan anda jika anak-anak anda mengabaikan anda sebegini ketika anda sedang sakit?Akan tetapi, Alhamdulillah, ada juga pesakit yang menghargai kami lebih daripada ahli keluarga mereka."Nak, minta maaf lah ya. Pakcik buang air di atas katil. Pakcik nak pergi tandas, tapi pakcik tak larat nak bangun, nak.""Takpe pakcik, dah memang kerja kami. Lagipun memang kami tak benarkan pakcik bangun. Takut nanti pakcik terjatuh. Lagi bahaya, pakcik. Takpa, kita cuci di katil pun boleh.""Terima kasih lah, nak. Anak pakcik pun tak layan pakcik macam ni. Anak pakcik semua dah besar, tapi pandang pakcik pun tak mahu dah. Dah tua-tua ni, anak pulak yang cuci berak pakcik. Terima kasih, nak." Bercucuran air mata pakcik tu. Menangis beliau dihadapan kami. Sedangkan anaknya berada diluar skrin sahaja, pura-pura pekakkan telinga.Nilai diri anda dahulu sebelum anda menilai orang lain.- - - - - - - - - -RISIKO TINGGIKami jururawat adalah merupakan barisan pertama dalam pencegahan dan perawatan penyakit. Kami berhadapan dengan risiko penyakit berjangkit, penyakit-penyakit berbahaya yang boleh mengancam nyawa. RVD (retrovirus disease), HIV (AIDS), TB (tuberculosis), hepatitis, MRSA, dan macam-macam lagi. Semuanya boleh membawa maut. Tapi kami tetap hadapinya hanya demi menjaga kesihatan pesakit. Risiko kami lebih besar.Askar, polis, bomba dan semua anggota beruniform yang lain mempunyai musuh luaran. Musuh yang boleh dilihat. Musuh yang boleh ditentang. Tetapi kami tidak. Kami berhadapan dengan 'musuh' dalaman. Tak nampak dengan mata kasar. Bukan saya maksudkan bahawa anggota beruniform lain tidak bagus. Mereka sangat bagus. Kami masing-masing mempunyai musuh yang perlu dihadapi. Namun mengapa jururawat perlu dipandang remeh?Anda sendiri mahu menyentuh ahli keluarga sendiri pun takut diri dijangkiti. Sedangkan penyakit yang dialami adalah jenis tidak berjangkit. Nak pegang tangan ibu bapa pun sibuk minta sarung tangan. Nak jumpa relatif denggi pun sibuk pakai mask N95.
Anda sakit, kami peduli. Kami sakit, siapa peduli ?
Baru-baru ini terdapat banyak tomahan buruk yang dilontarkan kepada jururawat, terutamanya jururawat yang bekerja didalam hospital kerajaan. Sebenarnya dari dulu lagi jururawat hanya dipandang rendah dan hina. Di media sosial sahaja, terdapat banyak kritikan dan tuduhan negatif diberikan keatas jururawat, contohnya layanan jururawat seolah-olah seperti layanan pelacur murahan.Dua tiga hari yang lepas, tersebarnya video yang 'menunjukkan' jururawat Hospital Besar Melaka sedang tidur semasa syif malam. Sedangkan video tersebut hanya menunjukkan persekitaran dan keadaan wad yang kosong dan gelap gelita kerana ianya dirakam pada waktu malam. Video tersebut langsung tidak mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa jururawat yang didakwa tersebut sedang tidur. Hanya dakwaan mulut sahaja yang dikemukakan oleh orang yang merakam.Serius saya katakan, bagi mereka yang mahu mengecam tugas dan kerjaya jururawat, sila penuhkan ilmu didada anda dahulu dengan ilmu-ilmu kejururawatan sebelum anda main redah sahaja. Jangan kerana terdesak populariti di Internet dan media sosial, anda menabur fitnah.- - - - - - - - - -NAK TAHU ?Jururawat merupakan antara orang yang hadir disaat anda dilahirkan. Disaat anda sakit. Disaat keluarga anda tidak sihat. Jururawat ada untuk anda ketika anda mengalami kemalangan. Jururawat ada untuk anda ketika anda memperolehi cahaya mata. Jururawat yang membimbing anda membesarkan anak-anak anda. Jururawat yang setia hadir ke pintu rumah anda untuk memberikan perawatan. Jururawat juga yang menyediakan sistem pencegahan penyakit untuk anda dan keluarga. Jururawat yang mendidik anda tentang penjagaan kebersihan dan kesihatan diri. Cara menggosok gigi, cara menjaga kesihatan gigi, cara pemakanan sihat, cara pengamalan aktiviti harian dan gaya hidup yang sihat. Jururawat yang merawat ketika negara mengalami epidemik. Jururawat yang mencegah ketika negara diserang wabak. Jururawat yang menjaga kesihatan anda ketika menjelang usia emas. Yang menyuapkan anda. Yang membersihkan tubuh badan anda. Dan untuk pengetahuan anda, mungkin juga jururawat adalah antara orang yang terakhir yang anda akan lihat di dunia ini. Kerana jururawatlah yang akan membalut anda didalam kain putih untuk dihantar ke rumah, ke ahli keluarga anda disaat anda menghela nafas yang terakhir.Jururawat juga kini terdiri daripada LELAKI DAN PEREMPUAN, dari pelbagai lapisan masyarakat. Jadi buangkanlah persepsi buruk anda tentang jururawat.TUGAS SEORANG JURURAWATTugas kami adalah untuk menjaga kesihatan dan keselamatan, memenuhi keperluan, mempertingkatkan kualiti hidup klien dan pesakit kami sebaik mungkin. KAMI BUKANLAH KULI ATAU HAMBA. Tugas dan tanggungjawab kami bermain dengan nyawa. Bukan seperti kerjaya yang lain. Kami berurusan dengan nyawa seseorang dan apa jua yang kami lakukan boleh menentukan keselamatan seseorang pesakit."Jururawat pun pemalas, tidur pada waktu bekerja."Untuk pengetahuan anda, jururawat juga manusia. Dan manusia tidak lari dari kesilapan. Kami juga mempunyai kehidupan sosial diluar hospital. Kami juga seperti anda. Kami ada keluarga untuk dijaga. Anak-anak kecil untuk diberi makan. Ahli keluarga yang perlu diberi perhatian. Keperluan diri kami juga perlu dipenuhi. Kami juga kenal erti penat. Kami juga perlukan rehat dan tidur. Ya, kadang-kala kami tidur, tetapi hanya kerana KEADAAN WAD YANG STABIL. Kami tidak tidur seperti anda, hanya mengambil masa 5 - 10 minit untuk rehatkan diri. Kerana kami tidak mempunyai masa yang banyak untuk menyiapkan laporan pesakit. Bolehkah anda menyiapkan laporan di tengah-tengah malam, dalam keadaan gelap gelita dan tanpa rehat? Bukan itu sahaja, kami mengambil masa rehat secara bergilir-gilir. Tidak pernah lagi berlaku dimana semua staf berehat dan tidur sekaligus. Ada diantara kami yang 'alert' untuk beri masa kepada rakan untuk berehat.Mana-mana kerja pun perlukan rehat. Mana-mana kerjaya pun perlukan rehat, untuk memastikan kerja yang dilakukan adalah dalam keadaan yang optimum. Begitu juga jururawat."Tapi kalau dah wad gelap-gelita, sunyi sepi, sudah tentu jururawat pun sedang tidur, bukan?"Sudah tentulah wad berada dalam keadaan gelap gelita dan sunyi sepi pada waktu malam. Ini adalah antara terapi yang digelar sebagai persekitaran TERAPEUTIK. Terapi ini menggalakkan pesakit berehat, dan menggalakkan penyembuhan. Takkan lah anda mahu jururawat mengganggu pesakit sepanjang masa tidak kira malam atau siang? Ambil darah setiap jam? Lakukan pemerhatian tanda vital setiap minit? Sehingga pesakit tidak boleh rehat dan tidur?Keadaan wad yang sebegitu tidak menunjukkan jururawat sedang tidur. Ada jururawat sedang menulis laporan pesakit untuk diberikan kepada syif seterusnya. Ada yang sedang mengira stok barangan dan ubatan untuk memastikan bekalan mencukupi. Ada yang sedang memeriksa barangan CSSD (set steril) bagi digunakan pada syif berikutnya. Dan kaunter jururawat bukanlah satu-satunya tempat untuk jururawat melakukan tugasnya. Kami ada bilik prosedur, bilik alatan bersih, bilik sluice, dan lain-lain lagi. Tiada jururawat di kaunter tidak bermaksud jururawat mencuri tulang.- - - - - - - - - -KERJA KOTOR DAN HINAUntuk pengetahuan anda, mencuci BO (air besar), PU (kencing), vomit (muntahan) bukanlah tugas seorang jururawat. Kami tak belajar pun semua tu. Tapi kerana kami mementingkan kebersihan, keselamatan, dan kesihatan pesakit, kami rela melakukan tugas-tugas ini. Bila saya katakan 'kami tak belajar pun semua tu', saya menekankan bahawa SEMUA ORANG BOLEH MELAKUKAN TUGAS INI, TIDAK KIRA JURURAWAT ATAUPUN ORANG AWAM. Tetapi setiap kali pesakit PU dan BO, ahli keluarga terkial-kial mencari jururawat. Apabila diajak melakukan tugas ini bersama untuk pendidikan kesihatan (health ed), ahli keluarga tidak mahu. Atas alasan kotor, jijik, tidak biasa, tidak tahu, tidak mempunyai pengalaman, takut berjangkit dan bermacam jenis alasan. Sedangkan itu adalah ahli keluarganya sendiri. Darah dagingnya sendiri. Ibu dan bapanya dianggap hina, kotor, jijik. Kami jururawatlah yang sudi membersihkan diri ahli keluarga anda walaupun tiada ikatan persaudaraan. Bukan seorang pesakit sahaja, malah berpuluh-puluh orang pesakit. Anda mahu hina jururawat yang menjaga ibu bapa anda, sedangkan anda sendiri jijik dengan ahli keluarga anda. Siapa yang lebih hina?"Tuan, puan. Kami nak membersihkan najis ibu anda. Boleh anda bantu kami? Sekurang-kurangnya anda boleh berlatih membersihkan ibu anda ketika berada di rumah kelak.""Apa? Ahh, taknak lah. Busuk. Kotor. Misi buat lah ya. Saya tak reti. Lagi pun saya tak lama disini. Sekejap lagi saya mahu pulang ke rumah. Misi cucilah ya."Apa perasaan anda jika anak-anak anda mengabaikan anda sebegini ketika anda sedang sakit?Akan tetapi, Alhamdulillah, ada juga pesakit yang menghargai kami lebih daripada ahli keluarga mereka."Nak, minta maaf lah ya. Pakcik buang air di atas katil. Pakcik nak pergi tandas, tapi pakcik tak larat nak bangun, nak.""Takpe pakcik, dah memang kerja kami. Lagipun memang kami tak benarkan pakcik bangun. Takut nanti pakcik terjatuh. Lagi bahaya, pakcik. Takpa, kita cuci di katil pun boleh.""Terima kasih lah, nak. Anak pakcik pun tak layan pakcik macam ni. Anak pakcik semua dah besar, tapi pandang pakcik pun tak mahu dah. Dah tua-tua ni, anak pulak yang cuci berak pakcik. Terima kasih, nak." Bercucuran air mata pakcik tu. Menangis beliau dihadapan kami. Sedangkan anaknya berada diluar skrin sahaja, pura-pura pekakkan telinga.Nilai diri anda dahulu sebelum anda menilai orang lain.- - - - - - - - - -RISIKO TINGGIKami jururawat adalah merupakan barisan pertama dalam pencegahan dan perawatan penyakit. Kami berhadapan dengan risiko penyakit berjangkit, penyakit-penyakit berbahaya yang boleh mengancam nyawa. RVD (retrovirus disease), HIV (AIDS), TB (tuberculosis), hepatitis, MRSA, dan macam-macam lagi. Semuanya boleh membawa maut. Tapi kami tetap hadapinya hanya demi menjaga kesihatan pesakit. Risiko kami lebih besar.Askar, polis, bomba dan semua anggota beruniform yang lain mempunyai musuh luaran. Musuh yang boleh dilihat. Musuh yang boleh ditentang. Tetapi kami tidak. Kami berhadapan dengan 'musuh' dalaman. Tak nampak dengan mata kasar. Bukan saya maksudkan bahawa anggota beruniform lain tidak bagus. Mereka sangat bagus. Kami masing-masing mempunyai musuh yang perlu dihadapi. Namun mengapa jururawat perlu dipandang remeh?Anda sendiri mahu menyentuh ahli keluarga sendiri pun takut diri dijangkiti. Sedangkan penyakit yang dialami adalah jenis tidak berjangkit. Nak pegang tangan ibu bapa pun sibuk minta sarung tangan. Nak jumpa relatif denggi pun sibuk pakai mask N95.Anda sakit, kami peduli. Kami sakit, siapa peduli ?Baru-baru ini terdapat banyak tomahan buruk yang dilontarkan kepada jururawat, terutamanya jururawat yang bekerja didalam hospital kerajaan. Sebenarnya dari dulu lagi jururawat hanya dipandang rendah dan hina. Di media sosial sahaja, terdapat banyak kritikan dan tuduhan negatif diberikan keatas jururawat, contohnya layanan jururawat seolah-olah seperti layanan pelacur murahan.Dua tiga hari yang lepas, tersebarnya video yang 'menunjukkan' jururawat Hospital Besar Melaka sedang tidur semasa syif malam. Sedangkan video tersebut hanya menunjukkan persekitaran dan keadaan wad yang kosong dan gelap gelita kerana ianya dirakam pada waktu malam. Video tersebut langsung tidak mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa jururawat yang didakwa tersebut sedang tidur. Hanya dakwaan mulut sahaja yang dikemukakan oleh orang yang merakam.Serius saya katakan, bagi mereka yang mahu mengecam tugas dan kerjaya jururawat, sila penuhkan ilmu didada anda dahulu dengan ilmu-ilmu kejururawatan sebelum anda main redah sahaja. Jangan kerana terdesak populariti di Internet dan media sosial, anda menabur fitnah.- - - - - - - - - -NAK TAHU ?Jururawat merupakan antara orang yang hadir disaat anda dilahirkan. Disaat anda sakit. Disaat keluarga anda tidak sihat. Jururawat ada untuk anda ketika anda mengalami kemalangan. Jururawat ada untuk anda ketika anda memperolehi cahaya mata. Jururawat yang membimbing anda membesarkan anak-anak anda. Jururawat yang setia hadir ke pintu rumah anda untuk memberikan perawatan. Jururawat juga yang menyediakan sistem pencegahan penyakit untuk anda dan keluarga. Jururawat yang mendidik anda tentang penjagaan kebersihan dan kesihatan diri. Cara menggosok gigi, cara menjaga kesihatan gigi, cara pemakanan sihat, cara pengamalan aktiviti harian dan gaya hidup yang sihat. Jururawat yang merawat ketika negara mengalami epidemik. Jururawat yang mencegah ketika negara diserang wabak. Jururawat yang menjaga kesihatan anda ketika menjelang usia emas. Yang menyuapkan anda. Yang membersihkan tubuh badan anda. Dan untuk pengetahuan anda, mungkin juga jururawat adalah antara orang yang terakhir yang anda akan lihat di dunia ini. Kerana jururawatlah yang akan membalut anda didalam kain putih untuk dihantar ke rumah, ke ahli keluarga anda disaat anda menghela nafas yang terakhir.Jururawat juga kini terdiri daripada LELAKI DAN PEREMPUAN, dari pelbagai lapisan masyarakat. Jadi buangkanlah persepsi buruk anda tentang jururawat.TUGAS SEORANG JURURAWATTugas kami adalah untuk menjaga kesihatan dan keselamatan, memenuhi keperluan, mempertingkatkan kualiti hidup klien dan pesakit kami sebaik mungkin. KAMI BUKANLAH KULI ATAU HAMBA. Tugas dan tanggungjawab kami bermain dengan nyawa. Bukan seperti kerjaya yang lain. Kami berurusan dengan nyawa seseorang dan apa jua yang kami lakukan boleh menentukan keselamatan seseorang pesakit."Jururawat pun pemalas, tidur pada waktu bekerja."Untuk pengetahuan anda, jururawat juga manusia. Dan manusia tidak lari dari kesilapan. Kami juga mempunyai kehidupan sosial diluar hospital. Kami juga seperti anda. Kami ada keluarga untuk dijaga. Anak-anak kecil untuk diberi makan. Ahli keluarga yang perlu diberi perhatian. Keperluan diri kami juga perlu dipenuhi. Kami juga kenal erti penat. Kami juga perlukan rehat dan tidur. Ya, kadang-kala kami tidur, tetapi hanya kerana KEADAAN WAD YANG STABIL. Kami tidak tidur seperti anda, hanya mengambil masa 5 - 10 minit untuk rehatkan diri. Kerana kami tidak mempunyai masa yang banyak untuk menyiapkan laporan pesakit. Bolehkah anda menyiapkan laporan di tengah-tengah malam, dalam keadaan gelap gelita dan tanpa rehat? Bukan itu sahaja, kami mengambil masa rehat secara bergilir-gilir. Tidak pernah lagi berlaku dimana semua staf berehat dan tidur sekaligus. Ada diantara kami yang 'alert' untuk beri masa kepada rakan untuk berehat.Mana-mana kerja pun perlukan rehat. Mana-mana kerjaya pun perlukan rehat, untuk memastikan kerja yang dilakukan adalah dalam keadaan yang optimum. Begitu juga jururawat."Tapi kalau dah wad gelap-gelita, sunyi sepi, sudah tentu jururawat pun sedang tidur, bukan?"Sudah tentulah wad berada dalam keadaan gelap gelita dan sunyi sepi pada waktu malam. Ini adalah antara terapi yang digelar sebagai persekitaran TERAPEUTIK. Terapi ini menggalakkan pesakit berehat, dan menggalakkan penyembuhan. Takkan lah anda mahu jururawat mengganggu pesakit sepanjang masa tidak kira malam atau siang? Ambil darah setiap jam? Lakukan pemerhatian tanda vital setiap minit? Sehingga pesakit tidak boleh rehat dan tidur?Keadaan wad yang sebegitu tidak menunjukkan jururawat sedang tidur. Ada jururawat sedang menulis laporan pesakit untuk diberikan kepada syif seterusnya. Ada yang sedang mengira stok barangan dan ubatan untuk memastikan bekalan mencukupi. Ada yang sedang memeriksa barangan CSSD (set steril) bagi digunakan pada syif berikutnya. Dan kaunter jururawat bukanlah satu-satunya tempat untuk jururawat melakukan tugasnya. Kami ada bilik prosedur, bilik alatan bersih, bilik sluice, dan lain-lain lagi. Tiada jururawat di kaunter tidak bermaksud jururawat mencuri tulang.- - - - - - - - - -KERJA KOTOR DAN HINAUntuk pengetahuan anda, mencuci BO (air besar), PU (kencing), vomit (muntahan) bukanlah tugas seorang jururawat. Kami tak belajar pun semua tu. Tapi kerana kami mementingkan kebersihan, keselamatan, dan kesihatan pesakit, kami rela melakukan tugas-tugas ini. Bila saya katakan 'kami tak belajar pun semua tu', saya menekankan bahawa SEMUA ORANG BOLEH MELAKUKAN TUGAS INI, TIDAK KIRA JURURAWAT ATAUPUN ORANG AWAM. Tetapi setiap kali pesakit PU dan BO, ahli keluarga terkial-kial mencari jururawat. Apabila diajak melakukan tugas ini bersama untuk pendidikan kesihatan (health ed), ahli keluarga tidak mahu. Atas alasan kotor, jijik, tidak biasa, tidak tahu, tidak mempunyai pengalaman, takut berjangkit dan bermacam jenis alasan. Sedangkan itu adalah ahli keluarganya sendiri. Darah dagingnya sendiri. Ibu dan bapanya dianggap hina, kotor, jijik. Kami jururawatlah yang sudi membersihkan diri ahli keluarga anda walaupun tiada ikatan persaudaraan. Bukan seorang pesakit sahaja, malah berpuluh-puluh orang pesakit. Anda mahu hina jururawat yang menjaga ibu bapa anda, sedangkan anda sendiri jijik dengan ahli keluarga anda. Siapa yang lebih hina?"Tuan, puan. Kami nak membersihkan najis ibu anda. Boleh anda bantu kami? Sekurang-kurangnya anda boleh berlatih membersihkan ibu anda ketika berada di rumah kelak.""Apa? Ahh, taknak lah. Busuk. Kotor. Misi buat lah ya. Saya tak reti. Lagi pun saya tak lama disini. Sekejap lagi saya mahu pulang ke rumah. Misi cucilah ya."Apa perasaan anda jika anak-anak anda mengabaikan anda sebegini ketika anda sedang sakit?Akan tetapi, Alhamdulillah, ada juga pesakit yang menghargai kami lebih daripada ahli keluarga mereka."Nak, minta maaf lah ya. Pakcik buang air di atas katil. Pakcik nak pergi tandas, tapi pakcik tak larat nak bangun, nak.""Takpe pakcik, dah memang kerja kami. Lagipun memang kami tak benarkan pakcik bangun. Takut nanti pakcik terjatuh. Lagi bahaya, pakcik. Takpa, kita cuci di katil pun boleh.""Terima kasih lah, nak. Anak pakcik pun tak layan pakcik macam ni. Anak pakcik semua dah besar, tapi pandang pakcik pun tak mahu dah. Dah tua-tua ni, anak pulak yang cuci berak pakcik. Terima kasih, nak." Bercucuran air mata pakcik tu. Menangis beliau dihadapan kami. Sedangkan anaknya berada diluar skrin sahaja, pura-pura pekakkan telinga.Nilai diri anda dahulu sebelum anda menilai orang lain.- - - - - - - - - -RISIKO TINGGIKami jururawat adalah merupakan barisan pertama dalam pencegahan dan perawatan penyakit. Kami berhadapan dengan risiko penyakit berjangkit, penyakit-penyakit berbahaya yang boleh mengancam nyawa. RVD (retrovirus disease), HIV (AIDS), TB (tuberculosis), hepatitis, MRSA, dan macam-macam lagi. Semuanya boleh membawa maut. Tapi kami tetap hadapinya hanya demi menjaga kesihatan pesakit. Risiko kami lebih besar.Askar, polis, bomba dan semua anggota beruniform yang lain mempunyai musuh luaran. Musuh yang boleh dilihat. Musuh yang boleh ditentang. Tetapi kami tidak. Kami berhadapan dengan 'musuh' dalaman. Tak nampak dengan mata kasar. Bukan saya maksudkan bahawa anggota beruniform lain tidak bagus. Mereka sangat bagus. Kami masing-masing mempunyai musuh yang perlu dihadapi. Namun mengapa jururawat perlu dipandang remeh?Anda sendiri mahu menyentuh ahli keluarga sendiri pun takut diri dijangkiti. Sedangkan penyakit yang dialami adalah jenis tidak berjangkit. Nak pegang tangan ibu bapa pun sibuk minta sarung tangan. Nak jumpa relatif denggi pun sibuk pakai mask N95.Anda sakit, kami peduli. Kami sakit, siapa peduli ?

Friday, April 5, 2013

nasihat cik misi

Jangan Ambil Panadol Actifast Atau Soluble Lagi! - Mengapa tidak boleh ambil Panadol Actifast atau Soluble lagi? Ini adalah satu kisah dan kajian yang dilakukan, ikuti lanjut informasi ini di bawah.

UNTUK PENGETAHUAN,
Ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya :
“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.
Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.
Alternative Treatment ( Tips )
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.
Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.
Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.
Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?
Hargailah kehidupan anda.

Wednesday, March 27, 2013

kenapa dan mengapa?

boyfie  : nape cyg syg b? sbb b ade rupe erk?
me      : wekk,perasan tak.

boyfie  : nape cyg syg b? sbb b suke puji2 cyg ke?
me      : tak.

boyfie  : ke,sebab b suke belanje cyg?
me      : tak.

boyfie  : abes tu? nape sume jawab tak je? makne nye tak sayang la tu. :(


me      : oke, dengar ni. cyg tak syg b kerane rupe,
contoh, katakan b alergic makanan muke penuh jerawat tak  sembuh2. nak ke sayang cyg hilang sbb b dh tak de rupe?

me      : tak syg b sbb sifat memuji
nanti dah tua mesti tak puji dh? so nak ke cyg tak syg b dh sbb b dh tak puji cyg?

me      : tak syg sbb suke belanje.
nanti tibe2 b kekurangan wang dah tak belanje cyg , nak ke cyg tak syg b?

sebab tu la cyg ckap sume TAK! sebab tu la cyg tak  berani nak jawab sayang untuk soalan b, b pun tahu kn?

cyg bukan syg b jew, cyg jugak cintakan b. ingat lagi tak,janji kita? walau ape pun terjadi cyg tetap di sisi b. tak kisah la masing2 jauh tapi b sentiasa di hati, dekat !! sangat-sangat.


lepas ni jangan tanye soalan macam tu.
kalau cyg ckp sayang, cyg betul2 sayang kan b. jangan fikir bukan2. kalau b nak fikir nape ketam jalan mengiring bukan ke depan tak pe. tapi jangan fikir banyak mane cyg sygkan b, susah nk jawab.




# ape-ape pun, sayang adalah satu rasa yang sangat tulus dan ianya hadir dalam hidup ku hanya untuk mu. 

Sunday, February 3, 2013

insert branula

Sudah dua minggu aku posting dekat wad surgical tapi insert branula masih lagi failed. tiada keyakinan bila nk insert branula takut patient sakit n macam-macam alasan yang di beri jika disuruh insert branula. so actually branula ni banyak size.


makin besar saiz makin kecil jarum branula


kalau ikutkan prosedur yang aku belajar cara insert sangat senang tapi depends pada urat (vena) tersebut. kadang-kadang senang dan kadang-kadang susah, lau orang tua susah nak insert sebab running veins bukan running man yew. 


kena timbulkan urat dulu baru senang nak cucuk

cara nya ikat tangan patient guna tournique atau pun glove untuk timbulkan urat. bila dah yakin dengan urat ambil branula dan cucuk. bila ada backflow of blood, tarik jarum keluar dan masukkan sampai habis tiub plastik lepas tu flush dengan heparin saline. then lekatkan dengan plaster or tegarderm. :)

taraa...siap :)

tujuan pemasangan branula adalah untuk :
       - membekalkan cecair atau nutrisi kepada pesakit
       - memberi, mengganti dan mengekalkan keseimbangan isipasu cecair dan        elektrolit tubuh
       - memberi ubatan tertentu melalui vena terutama antibiotik
       - mengawal keseimbangan elektrolit.

Friday, January 4, 2013

sweet

SUAMI : Esok sayang ada paper kan.. Kul berapa syg?

ISTERI : 2.30 petang bang.. Kenapa bang? Abang dari sebelum kita nikah selalu tanya pukul berapa saya mula periksa.

SUAMI : (*senyum) Sebenarnya dari kita kenal dulu, setiap kali sayang exam je abg bacakan yasin dlm wktu syg mula exam tu. Mudah-mudahan dapat bantu jiwa syg tenang dan dipermudahkan jawab dgn baik.

ISTERI : Abanggggg (*peluk dan menangis terharu) :'(